Snart hjertefest
For få år siden hadde nordmenn knapt hørt om kjærlighetshelgenen Valentin. I dag kan vi ikke unngå å legge merke til at det snart er Valentinsdag. Media renner over av annonser for ulike gaveartikler med et romantisk tilsnitt fra slutten av januar til midten av februar; fra de søteste små hjertesjokolader til de mest eksklusive hjertesmykker, men også små og store duppeditter i plast eller plysj som appellerer til de yngste, eller pyntegjenstander, møbler og innredningsartikler beregnet på et kjøpesterkt voksent publikum. Og produktene er godt fremhevet i utstillingsvinduene og butikkene. Selv i frukt- og grønnsaksdisken slipper vi ikke unna; delikate røde jordbær ligger pent pakket i klare, hjerteformede plastkurver i februar. Prisen på gaveforslagene varierer fra noen få kroner til titalls tusen. Og beveger du deg inn i en butikk eller et kjøpesenter den neste uken vil du ganske sikkert bli møtt av røde hjerteformede heliumsballonger eller annen rød hjertepynt. Også andre bransjer har kastet seg på Valentinbølgen; Flyselskapene frister med rimelig kjærlighetsferie, TV-kanalene lokker med kjærlighetsfilmer og i restaurantene inviteres det til bord for to. Februar pleide å være en ganske stille måned handelsmessig. Slik sett blir både morsdag og Valentinsdag velkomne drypp for dem som driver butikk.
I vår kommersielle samtid kan man få inntrykk av at hjertet er et relativt nytt symbol, men det er et av verdens aller eldste tegn. Hjertesymbolet er internasjonalt, og finnes i alle større kulturer: I faraoenes Egypt, hos aztekerne, blant muslimer, jøder og kristne. Hjertet har også vært flittig brukt her i landet, både som magisk symbol og dekorativt element. Dette har jeg skrevet om i boken Hjertet i folkekunsten - En hyllest til håndens arbeid som ble gitt ut på Damm forlag i 2001. Boken er dessverre utsolgt fra forlaget, men finnes på biblioteket.
Jeg har jobbet med et nytt manus om hjerter de siste to - tre årene, men akkurat nå ligger det på vent. Jeg er litt usikker på veien videre.