Brodert reklame
Korssting er in. Flere reklamebyråer har valgt broderiets uttrykksform i forsøket på å vekke oppmerksomhet eller kapre kunder for sine oppdragsgivere den siste tiden. Et av de sterkeste budskapene jeg har sett på lenge ble laget i anledning høstens valg. Avsender var Norsk Studentunion og Studentenes Landsforbund. På høgskoler og universiteter kunne man se plakater med bilde av en søt gammel dame i gyngestol. I hendene har hun et stort broderi med teksten "Send dem hjem". Hensikten var å få studentene til å bruke stemmeretten sin.
Det er vanskelig å være upåvirket av bildet. Gamle damer i gyngestol oppfattes som hyggelige og snille. Broderier blir vanligvis også oppfattet som harmløse og urfarlige. Det er derfor teksten blir så grotesk.
Apotek 1 har brukt broderi i sin opplysningskampanje om flåttbitt og borreliose. Røde korssting er sydd på en relativt grov stoffbunn. Sydd og sydd, fru Blom... Stoffet virker reelt nok, men det er lett å se at stingene er laget elektronisk på en datamaskin.
Også Norsk Tipping har valgt datamaskinsting på sin Flax-lodd-reklame. Dessverre blir det veldig halvhjertet. Stingene står vinkelrett på bunnen. Skulle de lignet virkelige sting burde de vært vridd 45 grader. De burde også vært litt fyldigere i forhold til den grovmaskede bunnen. Neste gang det er et reklamebyrå som skal lage en brodert annonse, er det bare å ta kontakt. Jeg hjelper gjerne til, og tilbyr meg å sy ekte sting på ekte stoffbunn.